lauantai 3. tammikuuta 2009

Need for Speed: Undercover


Need for Speed -sarjan 12. osa, Undercover palaa perinteisempään NFS-tyyliin rata-ajelu ProStreetin jälkeen. Päähahmo on poliisi, joka soluttautuu Tri-Cityn autojengeihin tarkoituksenaan lopettaa katukilpailut kaupungista.

Pian aloituksen jälkeen huomaa, että juoni jää hyvin pienelle roolille rällästyksen varastaessa show'n. Tehtävänannot tulevat puhelimen välityksellä, mutta hämäävästi varsinaisen tehtävän voi suorittaa vasta muutaman kisan jälkeen.

Kisoissa ajetaan rivijengiläisiä vastaan tutun oloisissa pelimuodoissa. Sprintissä ajetaan pisteestä A pisteeseen B seitsemän muun kanssa, Circuitissa sitä samaa pari kierrosta. Highway Battlessa tarkoituksena on pysyä toista autoa edellä tarpeeksi kauan, kilpailtaessa moottoritiellä. Outrun on periaatteessa kuin Highway Battle, mutta avoimessa ympäristössä.

Poliisitkin saavat osansa pelimuodoista. Cost to Statessa jalona määränpäänä on aiheuttaa osavaltiolle tarpeeksi suuri lasku romuttamalla autoja ja esineistöä. Cop Takeoutissa nimensä mukaisesti romutetaan poliisiautoja käyttökelvottomiksi. Escapessa vain yksinkertaisesti paetaan poliiseja.

Vapaa ajelu kaupungilla on hauskaa, joskin se haittaa nostamalla poliisin kiinnostusta autoon. Jos törmäilet autoihin, soittaa törmäyksen toinen osapuoli hätänumeroon, joka tuo paikalle muutaman partioauton. Jos sinut huomataan, ajojahti käynnistyy. Mitä pidempään takaa-ajo kestää, sitä kovempia otteita otetaan käyttöön. Poliisiradion kuuntelulaite helpottaa mm. tiesulkujen välttelyä, mutta useimmiten siitä on vain enemmän hupia kuin hyötyä.

Useamman minuutin kestävä takaa ajo tuo pelaajan perään useimmiten helikopterin, pari partioautoa, muutaman viritetyn Nissanin, vähän Porsche-poliiseja ja tietysti SUV:n tai kaksi. Silloin tuppaa myös liikennesulkuja löytymään lähes jokaiselta tienpätkältä, useimmiten piikkimatoilla varustettuja.

Jos poliisiautot menettävät näkökontaktin, luovuttaa päällä surraava kopterikin naurettavan helposti. Jos taas jää kiinni, saa muutaman tonnin laskun, ja rastin autolleen. Kun rasteja sitten tulee kolme, lähtee auto valtiolle. Kaikki törkeily myös nostaa auton Heat-tasoa, joka kuvastaa virkavallan kiinnostusta ajoneuvoon.

Pelistä löytyy kohtuullisen suuri, ja hieno valikoima autoja, mutta ne tuntuvat lähes kaikki samalta. Joukosta erottuvat vain takavetoiset autot huonommalla ohjattavuudellaan. Ohjautuvuus onkin hyvin arcademaista, eikä rattiohjain tuo mitään lisää. G25:lläkään en löytänyt peruutuspainiketta mistään, ja kaiken kaikkiaan perusohjaimella ajaminen on paljon helpompaa.

Autojen ulkonäköä voi myös muokata aiemmista osista tutulla Autosculpt-toiminnolla, joskin muotoiluja tuskin huomaakaan, sillä hetken päästä auto näyttää joka tapauksessa pari tuntia terhakkaasti nuijitulta. Jokaisen kisan ja takaa-ajon jälkeen vauriot kuitenkin korjautuvat automaattisesti.

Mitään lopullista vahinkoa ei kuitenkaan voi tapahtua. Vaikka kaahailisit kolmeasataa kilometriä tunnissa, moottoritien väärällä puolella, pikkuautolla jonka kori on muovia, ja törmäisit pakettiautoon, niin matka jatkuisi pienen hidastuksen jälkeen...

Online-tukikin pelistä löytyy, pelimuotona toimii Cops and Robbers, jossa kahdeksan pelaajan porukalla pelataan yksipuoliselta lipunryöstöltä vaikuttavaa pelimuotoa.

Need for Speed: Undercover on yhdistelmä satunnaisia kisoja, oikeilla ihmisillä näyteltyjä välivideoita ja poliiseja pakoon ajamista (joka onkin pelin paras puoli). Kilpailijoista vaikkapa Burnout Paradise tarjoaa paremman ajokokemuksen, tosin ilman poliiseja.

Tuntuu siltä että tämä on tehty vain pakko-ostoksi kaikille NFS-sarjan ystäville. Yllättyykö kukaan, että EA on tämänkin takana?

http://www.needforspeed.com/


PELATTAVUUS: 6/10
– liian arcademainen ajotuntuma
– turhan helppo vaikeusaste

JUONI: 3/10
– juoni jää taka-alalle
– juoni etenee vain kisojen myötä...
– ...jotka eivät taas tunnu liittyvän juoneen mitenkään
– ja jos tämänkään tason juoneen tarvitaan Hollywood-käsikirjoittajia, niin joku on todella vinossa

GRAFIIKKA: 10/10
+ autot ja ympäristö näyttävät erittäin hienoilta

PELIN IDEA: 5/10
– sarjansa 12. osa
+/– askel perinteisempään NFS:ään

PELIN KÄYTTÖIKÄ: 6/10
– lyhyehkö
+ poliisien kanssa jaksaa kaahailla ympäri Tri-Cityä

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Muuten, hyvä arvostelu mutta, kirjoittaja voisi, opetella pilkku, säännöt.

Jaska Jokunen kirjoitti...

Tökerö kommentti Anonyymiltä!

Mistä noita pilkunviilaajia oikein sikiää? Eikö anonyymi todellakaan ole vielä aiemmin huomannut, että netissä ei monissa teksteissä ole edes pisteet paikoillaan. Luen näitä Ison A:n sujuvia tekstejä paljon mieluummin kuin monia ammattilaisten tuotoksia. Niissä voi ehkä kielioppi olla paremmin hallussa, mutta nämä tekstit ovat rehellisiä ja aitoja pelaajan mielipidekirjoituksia vailla kaupallisia mainoksia.

Pilkunviilaaja voisi opetella alkeellisimpia kohteliaisuussääntöjä ja surfata jatkossa vaikka näillä sivuilla: www.aidinkielenopettajainliitto.fi. Peliarvosteluita sieltä tuskin löytyy, mutta pilkut ja pisteet ovat uskoakseni kohdallaan.

Jatka Iso A samaan malliin, kyllä maailmaan meteliä mahtuu!

Anonyymi kirjoitti...

Moi,

Pieni ongelma!

Kone:
intel 4 ytiminen 2,4ghz prossu, ati radeon hd 4850 näyttis,
4gb muistia, abit ip35 ja xp pro. Eli hardiksen luulis olevan kunnossa.
Ongelma:
Mikä maksaa, tämä nfs undercover ei pelitä kunnolla: tökkii, hidas, grafikka mössöä ruutu täynnä.
Onko pelissä ulkopuolista setup ohjelmaa jolla vois säätää vai onko tämä ko. pelin luonne?

-Zephyr

Iso A - Big A kirjoitti...

Tietokonepelaaminen on aina täynnä pieniä ja isoja ongelmia, joille ei aina löydy pätevää selitystä.

Kyse voi olla käyttöjärjestelmän ongelmista, näytönohjaimesta, tai oikeastaan mistä vain. Peliversion tai näytönohjaimen ajurien päivittäiminen voisi auttaa.

Itse vain konsoliversiota pelanneena en osaa sanoa tietokoneversion anatomiasta, ratkaisu voisi löytyä pienellä googlauksella.

Anonyymi kirjoitti...

Pelasin tuota peliä tässä taannoin ja olen sitä mieltä, että se on koko NFS-sarja heikoin peli.

Mitä tulee tuunaamiseen, niin pelin valikoima osien suhteen on täysin vitsi U ja U2 peleihin verrattuna. Ehkä mahdollisuus tuunata menee juuri hipun verran Most Wantedin edelle, mutta ei kauas. Auto sculp taas on taas yhtä heikko, kuin edellisessäkin. Siderit toimivat tyyliin 0% Puskuri 1, 100% puskuri 2 ja välillä on jokin vähän jostain väliltä. Olisi eriasia jos puskuria pystyisi muokkaamaan, kuin simssin naamaa ja lisäksi halutessaan vaikka lisäilemään siihen valoja yms. Mutta en yksinkertaisuudessaan millään vaihtaisi NFS U2:sen 30 puskurin valikoimaa, tähän nykyiseen 1 -> 2 systeemiin.

Kuitenkin, koska tuunaamiseen ei voi siis keskittyä, pääpaino siirtyy pelattavuudelle, jossa asiat ovat vielä pahemmin. Pahinta koko pelissä on NFS-tyylinen kuminauhatekoäly, joka ei pelaa tässä pelissä paljon heikommin kuin edellisissä. Kyseinen kuminauha on tälläkertaa niin paljon kireämpi, että hommasta on reiluus kaukana. Nopeasti kurvissa menevällä autolla ei pärjää kunnolla, koska kuminauha vetää takanatulevat vauhtiin kurvin jälkeen, kun saat etäisyyttä. Taas nopeasti suoralla olevalla ei pärjää, kun kuminauha vetää takanatulevat vauhtiin suoralla ja ne pääsevät jopa ohi mutkassa.

Lopputulos on lopulta se, että mikään ennen viimeistä kierrosta ei vaikuta mihinkään ja viimeisellä kierroksella mokaamisella häviät. Kun ottaa huomioon sen että pelion suorastaan täyttä randomia, niin jatkuvasti häviää kisoja viimeisellä kierroksella olevan kolarin takia, vaikka vastustajat ajaisivat itse 10 kolaria muilla kierroksilla. Ns. V-kerroin kasvaa kierrosten lukumäärällä.

Lisäksi kyseinen kuminauha vaikuttaa myös poliiseihin ja suorastaan naurettavalla tavalla. Sen jälkeen kun ajoin Bugatti Veuronilla yli 400 km/h ja poliisin maasturimainen koirapartioauto K9, otti minut kiinni ajamalla selvästi lujempaa sekä ohitettuaan pökkäsi minut lepikkoon, peli poistui kiintolevyltäni 5 minuutissa.

Pahinta kyseisessä pelissä on kuitenkin se, että jos peliä vertaa vanhaan Most Wantediin (Se alkuperäinen, eikä tämä 2012 versio) asiat ovat merkittävästi paremmin. Pollarit saa jäämään, kun kiihdyttää 350 lasiin nitroilla, vaikka ne ajavat corvetteja. Eikä koirapartio autolla ole jakoa edes vähemmän viritetylle. Puhumattakaan kilpailuista, joissa voit oikeasti kerätä kaulaa vastustajiisi ja päinvastoin.

Hyvä kysymys kuuluukin, että jos kerran ennen on ostattu tehdä asiat kunnolla, niin miksi ihmeessä homma ei enää pelaa, vaikka suurimman uudistukset rajoittuvat karttoihin ja uusien autojen lisäämiseen valikoimaan.