sunnuntai 30. elokuuta 2009

FIFA 10 (ennakko)



Tässä on pelin ennakko, arvostelu löytyy täältä.

Electronic Arts pitää rahasta. Siksi he julkaisevat vuosittain useiden urheilupelisarjojen "uusia" osia, jotka oikeasti ovat vain toistensa kopioita. Mutta nyt urheilukauden 2010 kunniaksi EA Sports uudistaa muun muassa FIFA-sarjaansa oikein urakalla.

Peruspelimekaniikkaa on uudistettu monin tavoin. Pallon fysiikkaa on parannettu ja fyysinen peli on nyt oikeasti mahdollista (vastapelaajan voi työntää pois pallolta väkipakolla).

Animaatiokin on kokenut suuria muutoksia. Nyt pelaajien liikkeet luodaan lennossa, ja täysin vapaa 360 asteen kuljetus on päivän sana. Ennen pelaaja oli kahlittuna pää- ja väli-ilmansuuntiin, mutta nyt voi juosta juuri sinne minne haluaa, tai ängetä raosta puolustuslinjassa mistä ei ennen päässyt.

Myöskin tärkeä osa peliä, tekoäly on kokenut muutoksia. Pelaajat osaavat nyt hahmottaa tilanteen kiireellisyyden. Puolustajilla on kova kiire siivota maalialueelle tippuva pallo pois, ja kaukana tilanteesta olevat pelaajat seurailevat peliä rauhallisesti liikuskellen. Maalivahdin pelaamista on myös kohennettu. Nyt molari osaa nyrkkeillä korkeat pallot yläriman yli, tai huitaista uhkaavasti maaliin vierivän pallon takaisin kentälle maaliviivalta.


Urheilupelien uudehko muotisuuntaus, Be-a-Pro, Virtual Pro, tai millä nimellä sitä nyt haluaakaan kutsua, on sekin, yllätys yllätys, kokenut parantelua. Muista EA:n urheilupeleistä tuttu Game Face -ominaisuus, joka mahdollistaa kaksoisolennollaan pelaamisen on tuotu nyt myös FIFAan. Omaa pelaajaansa voi muokata taitojen, uniikkien tuuletusten ja varusteiden osalta.

Jo Tiger Woods PGA Tour 07:ssa ollut hahmonkehityksen muoto on vihdoin tuotu FIFA-sarjaan. Sen sijaan, että pelaaja nettoaa Kaikkivoipia Kokemuspisteitä, pistetilille karttuu suoritusten ja vaatimusten mukaan henkisiä, fyysisiä, sekä taitopisteitä. Henkisillä pisteillä kohennetaan pelinlukua ja muita ei-fyysisiä taitoja, fyysisillä pisteillä parannetaan pallonriistoa, laukausten voimakkuutta, juoksuvoimaa ja niin edelleen. Taitopisteet parantavat taas harhautuksia ja muita kikkailuja.


Jostain kumman syystä sain hypetyksiä lukiessani sellaisen käsityksen, että tämä kokemuspistemalli on pelkästään managerimoodissa. Jos sitä on kerran lähdetty parantelemaan, niin eikö pelaajan oman hahmon kehittäminen olisi luonnollinen kohennuksen paikka?!! Toivottavasti olen saanut väärän käsityksen...

Kaikkein suurimman odotuksen kohteena tuntuu olevan hurjan muodonmuutoksen läpikäynyt managerointiosio. Pelaajien hankintaa on tehty realistisemmaksi, raha-asioita on muokattu, ja ylipäätään kaikkea mahdollista on tehty. Sitä vain ihmettelen, että eikös tämä ollutkaan FIFA 10, ja sitä managerointia varten ollut se FIFA Manager 10?

Jalkapallo on maailmanlaajuinen ilmiö, ja yleisö on erittäin tärkeä osa koko lajin olemusta. Harmittavasti vain EA Sportsin tuotteissa pelaajia kannustaa aina yhtä uskollinen pahviukkoarmeija. Audiopuoli on toki kohdallaan, kannustushuutoja löytyy joka lähtöön, mutta visuaalinen ilme ei ole 2D-pahviukkoja kummoisempi. Näin siis aiemmin, toivottavasti nyt paremmin.


Pelin demo ilmestyy 10. päivä syyskuuta, ja itse peli vasta lokakuun alussa.

FIFA 10:n hypetys on todella tehnyt tehtävänsä. Odotukseni ovat erittäin korkealla, ja demon odotus tuntuu ikuiselta. Joka tapauksessa, hienoa työtä EA Sports!

Let's FIFA 10!






Tämä miellytti:
paljon uudistuksia

Tämä ärsytti:
jos kolmijakoinen pelaajakehitys ei koske Virtual Prota, en vastaa seurauksista

Tämä yllätti:
muutama päivä sitten en pitänyt FIFA-sarjaa kovin ihmeellisenä, nyt odotan uusinta osaa kuin kuuta nousevaa



Ei kommentteja: